De klassieke homeopathische behandeling bevordert en stimuleert het zelfgenezend vermogen. De oorzaak van de ziekte wordt bepaald door een totaalbeeld te schetsen van zowel de specifieke klachten, leefomstandigheden, constitutie en erfelijke informatie. Klassieke homeopathie behandelt de oorzaak, niet de symptomen, om de klachten weg te nemen of te verminderen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van homeopathische middelen op basis van het similia-principe. Een ontsteking wordt bijvoorbeeld genezen met een middel dat een ontsteking opwekt om zo het lichaam te stimuleren zelf de ontsteking aan te pakken.

Klassieke homeopathie wordt toegepast bij verschillende klachten en ziekten. Dit varieert van acute klachten zoals een insectenbeet, ongeval, oorpijn of verkoudheid tot chronische aandoeningen zoals allergieën, ontstekingen, luchtwegaandoeningen, darmklachten, pijn aan het bewegingsapparaat, epilepsie of gedragsproblemen als nervositeit. Veel dieren hebben een betere kwaliteit van leven of zijn genezen dankzij klassieke homeopathie. Homeopathische middelen zijn niet belastend voor dieren, kennen geen bijwerkingen en kunnen in combinatie met andere medicatie worden ingezet.

Klassieke homeopathie is prima te combineren met andere therapieën zoals fytotherapie, massage, ortho-molucelaire therapie, osteopathie, gedragsbehandeling of behandeling door de dierenarts. De homeopathische geneeskunst is inzetbaar voor alle huisdiersoorten. Ook voor groot en klein vee werkt klassieke homeopathie heilzaam.